موتورخانه چیست و ساختار آن به چه شکلی است؟

 موتورخانه قلب تپنده ی یک ساختمان محسوب میشود. سالها قبل موتورخانه ها در پایین ترین طبقه یک ساختمان قرار داشتند و چند سالی میشود که با پیدایش چیلر و مینی چیلر ها و سیستم های از این قبیل در پشت بام نیز جایگاه مناسبی برای سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی محسوب میشود.و ممکن است شامل اجزايي مانند چيلر، دیگ یا بويلر، پمپها، لوله ها، مشعل، برج خنك كن،منبع انبساط، سختی گیر و … مي شود.

 
در گذشته همه ساختمان ها به موتورخانه مرکزی مجهز بودند اما پس از گران شدن نسبی سوخت اکثر ساختمان ها به سمت سیستم های سرمایشی و گرمایشی در هر واحد گرایش پیدا کردند.
 
موتورخانه های ساختمان های بزرگ ، بیمارستان ها ، مراکز بزرگ و خیلی بسیار دیدنی و شگفت انگیز است که هر فردی را متحیّر دیدن خود می کند
 
در اینجا چندی از اجزای تشکیل دهنده موتورخانه را برای شما توضیح می دهیم.
 
از معمول ترين مولد هاي گرمائي ،ديگ هاي حرارت مركزي مي باشند.
 

محل قرار گیری موتورخانه ها

این اتاق معمولا به دستگاه های مکانیکی و کنترل کننده های الکتریکی ، اختصاص داده می شود. معمولا محل قرار گیری موتورخانه ها در زیر زمین خانه است و در محل ها و ساختمان های بزرگ تر معمولا این فضا در خارج از ساختمان قرار دارد و آن هم به دلیل سنگینی تاسیسات و سر و صدای زیادی است که تولید می کنند.
 

تجهیزات موتورخانه

 
با توجه به روشی که برای سیستم تهویه مطبوع و گرمایش استفاده می شود تجهیزات متفاوتی در موتورخانه ها مورد نیاز هستند، مانند دیگ، مشعل، چیلر و… که به برسی برخی از آنها می پردازیم.
 

دی اریتور؛ از تجهیزات موتورخانه

 
این دستگاه اکسیژن آب را که از عوامل اصلی خوردگی در خطوطی لوله، دیگ و پمپ ها می باشد، از آب جدا می نماید. و عمل پیش گرمایش آب را قبل از ورود به دیگ انجام می دهد.
 

دیگ یا بویلر در تجهیزات موتورخانه

 
دیگ های حرارت مرکزی از مولدهای گرمایی در موتورخانه می باشند. دیگ ها بسته به نوع مصرف به سه نوع آب گرم، آب داغ و بخار تقسیم می شوند و همانطور که از نام آنها پیداست آب در این دیگ ها می تواند دماهای مخلفی داشته و به آب گرم، داغ یا بخار تبدیل شود. دیگ ها از نظر جنس و ساخت در دو دسته چدنی و فولادی هستند.
 

چیلر؛ از دیگر تجهیزات موتورخانه

 
چیلرها دارای دو مدل تراکمی و جذبی هستند. که مدل تراکمی آن مصرف برق بیشتری دارد و به همین دلیل استفاده از مدل جذبی چیلرها که از انرژی حرارتی استفاده کرده و کم صدا و بدون لرزش هستند، در میان سازندگان و صاحبان ساختمان ها بیشتر است. بعلاوه اینکه تعداد قطعات متحرک چیلرهای جذبی و هزینه های تعمیر آن  نسبت به چیلرهای تراکمی کمتر بوده و دارای مزیت اقتصادی است.
 

مخزن کندانس

 
هنگامی که در تجهیزات موتورخانه بخار آب انرژی خود را منتقل می کند، با از دست دادن انرژی در حالت گازی، از حالت گاز به حالت مایع تبدیل می شود. در این حالت میعان، آبی تولید می شود که به آن آب کندانس می گویند. وظیفه اصلی مخزن کندانس گرفتن آب کندانس از تجهیزات دیگ بخار است. میزان آبی که از این طریق در مخزن کندانس ذخیره می شود را می توان در مواردی که آب موتورخانه قطع شده است به عنوان آب رزرو دوباره به چرخه دیگ بخار آب اضافه کرد. استفاده از مخزن کندانس در تجهیزات موتورخانه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و آب شده و میزان فاضلاب را کاهش داده و در کاهش آلودگی هوا نیز موثر است.
 

سیستم کنترل هوشمند

 
این مورد در واقع در موتورخانه های امروزی و جدید مورد استفاده قرار می گیرد و حالتی اختیاری ولی بسیار کاربردی می باشد. در این حالت دیگر سیستم موتورخانه به صورت دستی و توسط کاربر روشن یا خاموش و یا تنظیم نمی شود، بلکه تعداد زیادی حسگر و عملگر به یک سیستم پردازش مرکزی متصل هستند که بر مبنای اطلاعاتی که از حسگر ها از محیط بدست می آید و برنامه ای که به سیستم پردازش مرکزی داده شده است، تصمیمی مبنی بر تنظیم موتورخانه گرفته می شود و از طریق عملگر ها به موتورخانه اعمال می شود. برای مثال یک بویلر می تواند یک عملگر باشد. بدین صورت که مشعل آن از طریق فرمان سیستم پردازش مرکزی روشن یا خاموش شود.