کاربرد دیگ بخار در صنایع مختلف

 این ظروف بر روی دیواره‌ای از آجر بر روی آتش قرار داشتند و برای رساندن حرارت به نقاطی از ظرف که مقابل آتش نبودن از کانال‌های آجری استفاده می‌شد این دیگ‌ها را بیرون سوز می‌نامند و بزرگترین اشکال آنها ایجاد رسوب و لجن در پایین‌ترین نقطه یعنی بالای سطح داغ آتش بود که سبب جلوگیری تماس فلز و آب می‌شد که نتیجه آن بالا رفتن درجه حرارت فلز (حدود 500 درجه سلسیوس) و تغییر شکل و در نهایت سوختن آن بود و هر چند فشار کاری دیگ‌های بخار آن زمان در حدود فشار اتمسفر بود ولیکن این مشکل با عث خراب شدن و یا مواردی ترکیدن دیگ بخار می‌شد.    

با افزایش تقاضا برای تولید دیگ‌های با فشار بالاتر، ساخت دیگ‌هایی که درون سوز بودند آغاز شد که از استوانه‌های فلزی ساخته می‌شدند و کوره نیز به شکل استوانه در  درون مخزن استوانه‌ای قرار می‌گرفت و محصولات احتراق که در آن زمان بیشتر به صورت جامد (زغال سنگ) بودند از روی صفحه‌ای مشبک به درون کوره انتقال می‌یافتند و درون کوره می‌سوختند.
 
در این دیگ‌های بخار اولیه برای بهره برداری از دمای گازهای خروجی دودکش، از طریق انتقال آنها از  کوره به کانال‌های تعبیه شده در زیر مخزن استوانه‌ای و در نهایت هدایت به سمت دودکش خروجی دیگ بخار اقدام به بالا بردن راندمان می‌کردند ولیکن با توجه به اینکه فلز مخزن زیر کوره که به دلیل جمع شدن گل ولای حاصل از آب و کاهش تماس آن با آب مخزن دیگ بخار دارای دمای بیشتری می‌شد ، همان مشکل تغییر خاصیت فلز تاحدودی وجود داشت هرچند دمای گازهای کانال خیلی کمتر از قبل بود.
 

کاربرد بخار در صنعت

 
بخار تامین گرما، حرکت مکانیکی ، کنترل فشار ، تامین آب برای فرایند های گوناگون را بر عهده دارد. مزیت های بالا بخار باعث شده یک انرژی قابل توزیع باشد. مثلا غیر سمی بودن ، راندمان بالا قابلیت انتقال آسان ، قیمت پایین و ظرفیت حرارتی بالای آن در مقایسه با سایر انرژی ها را می توان نام برد.
یکی از ساده ترین راه های انتقال حرارت استفاده از بخار آب است. آب به دلیل ظرفیت حرارتی بالا و همچنین ارزانی و در دسترس بودن به عنوان یک انتقال دهنده حرارت مورد استفاده قرار می گیرد.
بخار مقدار انرژی زیادی را در واحد وزن خود نگه می دارد. از آنجایی که اکثر حرارت بخار به صورت گرمای نهان می باشد مقادیر زیادی از حرارت می تواند با کارایی بالا در یک دمای ثابت انتقال یابد. بخار هم چنین در برخی از موارد مستقیما و در بسیاری فرایندها برای کنترل فشار و دما مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربرد های مهم بخار ضدعفونی کردن و از بین بردن آلودگی هاست.
 
به صورت خلاصه از بخار جهت گرمایش ، استریلیزه کردن ، نیروی محرکه ، شستشو و تمیز کردن ، رطوبت زنی و … می توان استفاده نمود
انرژی لازم برای تولید بخار از سوختن موادی نظیر گازوییل ، گاز شهری  و …. در دیگهای بخار تامین می گردد . مدیریت درست استفاده از انرژی های سوختی و بخار تولید شده می تواند در پایین آوردن قیمت تمام شده محصولات تاثیر بسزایی داشته باشد .
 

بخار برای مرطوب کردن

 
گاهی اوقات از بخار برای اضافه کردن رطوبت همزمان با تولید گرما استفاده می شود. برای مثال بخار برای رطوبت دهی در تولید کاغذ استفاده می شود، طوری که آن کاغذ روی غلطک هایی با سرعت بالا حرکت می کند بدون اینکه پاره شود. دیگر کاربرد در پلت میل هست. پلت میل ها بیشتر خوراک دام را به صورت قرص یا ساچمه تولید می کنند.  با تزریق بخار برای حرارت دادن و اضافه کردن رطوبت به مواد در بخش حالت دهی پروسه تبدیل انجام خواهد شد. از بخار کم فشار در سیستم های تهویه مطبوع و گرمایشی نیز استفاده می شود ، خصوصا در مناطقی که آب و هوای سردی دارند. از بخار برای ساخت غذا استفاده می کنیم چون شیوه بسیار موثر انتقال حرارت است.
موارد بالا در واقع استفاده های کلی از بخار بویلرها در صنعت را نشان می دهد. برای مثال و آشنایی بیشتر چند کاربرد دیگر از استفاده و کاربرد دیگ بخار در صنعت اشاره می کنیم:
 

دیگ بخار در صنایع غذایی

صنایع غذایی برای پخت و پز یا مراعات اصول بهداشتی نیاز به حرارت دارند. این حرارت توسط دیگ های بخار یا دیگ های آبگرم تولید می شود و در مراحل مختلف استریلیزه کردن ، ضد عفونی کردن ، بسته بندی و خشک کردن  در خط تولید صنایع غذایی استفاده می شود. کارخانه های تولید غذا اکثرا از بویلرهای کوچک یا متوسط برای برطرف کردن نیازشان استفاده می کنند انواع بویلرهای متناسب با نیاز را برای شما طراحی و در کمترین زمان ممکن به شما تحویل می دهد.